Knihovna Bakaláři Suplování Office 365 Jídelníček Objednávka obědů Rozvrh PC učebny Nástěnka Robot Emil 3 Robot Emil 4 Facebook ZŠ Špičák
Přežijí – Nosorožec tuponosý jižní

Přežijí – Nosorožec tuponosý jižní

  • Iveta  Honzejková

Mgr. Iveta Honzejková

7. 4. 2024

V další části projektu se žáci 1.B vydali za nosorožcem tuponosým jižním. Byl to jeden ze tří, které ještě potkají. Ráno hádali hádanku, pak dostali otázku: Jaký význam má ZOO?


Myšlenková mapa nám ukázala, co o něm víme. Jinou barvou jsme si doplnili, co bychom vědět chtěli.

Následovala práce s fotografií a příběhem, jak vznikla. Podívali jsme se tedy s fotografem Daliborem do africké rezervace OL PEJETA CONCERVANCY v centrální části Keni.Totiž právě tato privátně spravovaná rezervace je vlastně taková velká přírodní pevnost, která je 24 hodin denně velmi přísně chráněna a střežena. A to nejen intenzivně trénovanými a automatickými puškami trvale ozbrojenými strážci (rangery), ale také množstvím elektrických ohradníků, plotů, jakož i pomocí nejnovějších technologií v podobě termo a videokamer a podobně. K fotografii jsme si z knih a dalších zdrojů přečetli další informace. Podívali jsme se na krátké video ze života těchto zvířat. Následně jsme si na tabuli našli, co jsme se dověděli a zopakovali si to.

Další část byla trochu náročnější a prověřila naší fantazii, jemnou motoriku a trpělivost při práci. Naším úkolem bylo nosorožce vymodelovat. Po modelování žáci utvořili dvojice a vytvářeli nová zvířata, která objevili v neznámé krajině. K této činnosti jsme vybrali Všeobecný zvířetník pana profesora Revilloda – zajímavou knihu zvířat. Ze tří částí různých zvířat vytvářeli nová, hledali místo jejich výskytu, vytvářeli naučný štítek. Každá dvojice poté své zvíře prezentovala před třídou. To bylo asi úplně nejtěžší. Vznikala zajímavá zvířata různých tvarů těla, místem výskytu, životním prostředím i potravou. Vždy byla ale základem hlava nosorožce.

V závěru dne jsme si ukázali kolik měří, porovnali váhu s osobním autem, změřili si jeho roh. Také jsme se zaměřili na ochranu. Přemýšleli jsme čím můžeme pomoci my. Úplný závěr patřil životabásni, kterou jsme samostatně dělali úplně poprvé. Bylo to hodně těžké, ale podařilo se.

Den uběhl jako voda a nám vůbec nezbyl čas na další připravené aktivity. Možná je využijeme u jiného zvířete. Domů jsme odcházeli s dalšími znalostmi a zároveň smutným zjištěním, že díky člověku je tento druh velmi ohrožený.