Mgr. Iveta Honzejková
V měsíci listopadu se žáci 3. B vydali na předposlední cestu do africké savany. Jejich pátrání bylo zaměřeno na nejzajímavějšího obyvatele Afriky – zoborožce jihoafrického.
Tento pták s velkým zobákem se stal ústředním tématem našeho středečního dopoledne, ve kterém si žáci vyzkoušeli různé formy práce i spolupráci.
Na začátku projektu jsme společně hledali, co už o zoborožcích víme, co si jen myslíme a co bychom se rádi dozvěděli. Pomohla nám k tomu metoda V–CH–D (Vím – Chci vědět – Dozvěděl jsem se).
Zapisovali jsme vše na tabuli pod písmenko V (vím), porovnávali zapsané a společně tvořili otázky pod písmenko CH (chci vědět) a přemýšleli nad tím, jaké informace bude potřeba doplnit a kde je najít. Následovalo rozdělení do expertních týmů, kde se každý tým zaměřil na jedno dílčí téma – životní prostředí zoborožce, potravu, vzhled, chování a zajímavosti.
V rámci skládankového učení se děti učily stát se „experty“, kteří si navzájem předávají informace. Každá skupina poté učila ostatní to, co sama zjistila. Díky tomu měl každý možnost naučit se vše, a zároveň se aktivně zapojit. Po studiu v expertních skupinách jsme doplnili tabulku do sloupce dověděl jsem se.
V následující hodině došlo na tvorbu proláže z barevného i černobílého obrázku. Správně je srovnat byl celkem náročný úkol. Vrcholnou částí projektu byla tvorba originálního plakátů o zoborožci jihoafrickém.
Plakát obsahoval obrázek zoborožce, bubliny, kam paní učitelka zapsala naše poznatky, zajímavosti a stručné shrnutí toho nejdůležitějšího. Každá expertní skupina nadiktovala své získané informace.
Abychom ověřili, co jsme si opravdu zapamatovali, složila každá skupina společně kontrolní pexeso s otázkami a odpověďmi. Děti si skládáním procvičily fakta zábavnou formou. Poté jsme na zoborožce doplňovali akrostich. Na závěr každý žák zaujal pozici zmrzlíka, kterou hodnotil svůj dnešní den. Došlo i na poslední aktivitu „Nejvíce mě překvapilo,..!“
Díky tomuto dni jsme poznali fascinujícího zoborožce jihoafrického, ale zároveň jsme si vyzkoušeli týmovou spolupráci, kritické myšlení, prezentaci informací i kreativní tvorbu.
Projekt ukázal, že učení může být dobrodružství – stačí mít dobré otázky, otevřenou mysl a chuť objevovat.